BLOG RASMI SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN GUAR CHEMPEDAK

Thursday 19 January 2012

KEM BINA INSAN PELAJAR PEREMPUAN TINGKATAN 4
SMKGC 2012
Tarikh : 19 - 20 Januari 2012
Tempat : Dewan Marwah
Remaja atau pelajar-pelajar merupakan aset negara paling berharga. Selain memberi fokus kepada kecemerlangan intelektual, pembinaan sahsiah dan ketrampilan diri juga merupakan acuan penting untuk menjana mereka ke arah  modal insan gemilang. Dalam hal ini kebolehan ialah potensi atau fitrah yang dikurniakan oleh Allah yang harus diperkembangkan secara menyeluruh, bersepadu dan berterusan seperti mana yang ditekankan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Justeru, untuk membawa seseorang pelajar itu ke arah kegemilangan, maka ia harus bermula lebih awal iaitu melalui proses memperkembangkan potensi individu secara berterusan. Melentur buluh biarlah dari rebung!  Program Bina Insan ini dirangka bagi memenuhi inspirasi tersebut.

RASIONAL



Program Kem Bina Insan ini diharapkan dapat melahirkan remaja yang mempunyai penghargaan kendiri yang positif, mempunyai perasaan, cita-cita, bertanggung jawab dan berinspirasi untuk membangunkan dan memajukan diri sesuai dengan kehendak diri, keluarga, masyarakat, negara dan agama.



MATLAMAT



Program ini bertujuan untuk melahirkan para pelajar yang berketrampilan, berwawasan serta berkebolehan dalam membentuk jati sendiri dan membantu meningkatkan sahsiah yang cemerlang dalam kalangan pelajar.

  
OBJEKTIF

  • Mengenal sahsiah diri,dan membentuk disiplin.
  • Membina sikap, pemikiran serta perwatakan positif dan dinamik untuk berusaha, sanggup berdikari dan bekerjasama. 
  • Menyuburkan semangat kecintaan terhadap diri, keluarga, sekolah, masyarakat, negara dan agama.



No comments:

Post a Comment